perjantai 17. huhtikuuta 2015

Haulikon hankinta - Miten löydän sen oikean?

Toisilla iskee keväisin autokuume. Minulla iski hervoton haulikkokuume ja tästä ei päästä helpolla.

Ennen kuin haaveilee haulikon ostamista kannattaa tutustua Poliisin sivustoon ampuma-aseluvan hankkimisesta http://www.poliisi.fi/luvat/ampuma_aseluvat - Metsästys ja ampumaharrastus ovat hyviä harrastuksia.

Haulikkona minulla on tällä hetkellä Franchi Renaissance classic. Se on ollut ihan sopiva. Ase on tosin keväthuoltoa vailla ja siitä sitten heräsi innostus että uusi haulikko on saatava ja onhan sitä oltava toinen jos kolmaskin...asujen mukaan...


Haussa on haulikko. Franchin tyyppinen ehkä astetta parempi (ehkä) vaikka siis mitään vikaa siinä ei ole ollut...mitä nyt varmistin vähän reistailee, kuten sanoin keväthuoltoa vailla... uusi ja uljas haulikko tulee olla sellainen millä pystyn treenaamaan kiekkoja mutta myös metsästämään. Toisaalta olen miettinyt puolaria koska sellainen puuttuu asekaapista..

Ensimmäinen tehtäväni oli löytää kauppa, jossa haluan asioida. Tutkin netissä liikeiden sivustoja. Netistä löytyy vaikka mitä. Minuun vetoaa ensisijaisesti visuaalisesti tyylikkäät nettisivut(ammattitauti) ja se ensivaikutelma jonka myyjästä saa kun hänen kanssaan juttelee ensimmäisen kerran.

Kivijalkakauppa on minun mielestäni ainoa mahdollisuus hankkia aseita ja metsästysvaatteita varsinkin jos ei tiedä mitä hakee. Tärkeää on asiantunteva ja ystävällinen palvelu sekä se että pääsee hipelöimään ja sovittamaan. Katselin liikkeitä sillä silmällä ja olin hiukan hukassa..

Pyörähdin pari viikkoa sitten kuvauksia suunnitellessani Helsingissä sijaitsevassa Urheiluaseessa, ihan sattumalta. Silmät suurena ihastelin vaatteita, sillä en tiennyt että liike myy metsästysvaatteita! Nyt tiedän!

Tänään palasin tuohon liikkeeseen ihastelemaan aseita ja olin kuin pikkutyttö karkkikaupassa. Minulle esiteltiin aseita ja alla muutama yksilö joihin itse ihastuin. Naiset eivät välttämättä ymmärrä numeroyhdistelmistä tai merkeistä. Haulikko on haulikko ja se on hyvä jos se tuntuu sille. Toisille käy kevyempi vaihtoehto ja toisille taas ei. Kokeilemalla se selviää!

Beretta Silver Pigeon


Neitonen: Kyyhkynen. Kauniit kaiverrukset, puinen perä ja istuu hyvin minun kropalle vähän niin kuin sisutukseen... Sopivan painava ei liian mutta ei kevytkään. Pidän jämäkän oloisista haulikoista. Aiemmin olen päässyt Pigeonilla ampumaan ja tykkäsin kyllä kovasti.

Beretta 690 Field III


Neitonen: Oi kaunis Bertta! Onnen lykkäs kun sain viettää pari päivää tämän kaunottaren kanssa. Kaunis haulikko. Kaiverrukset bueno! Tuli sellainen sellainen tunne että tämän minä haluan omistaa. Ihan niin kuin olisimme tunteneet aina. Parhaat metsäkaverit. Pidän sinusta huolen niin autat minua saamaan saalista. Kuulostaapas hassulta. En ole päässyt ampumaan mutta nostoja treenasin kotona. Nice One!

Perazzi SC3 (numeroyhdistelmät on tosi vaikeita muistaa..)


Neitonen: Onneli. Ehkä unelmien ase. Myyjä vinkkasi että ei tarvitse paiskata! Minä kun läimäytin tuttuun tapaan piipun kiinni. Totta! Ei tarvinnut kuin sulavasti niksauttaa. Kaiverrukset ovat todella kauniit! (minulle tärkeä juttu) ja puu kauniin värinen. Perä tuntuu naisellisen kevyelle. Olin ihmeissäni. "koneisto" eli lukkopesä lähtee irti! Tätä täytyy päästä testaamaan. Satu Mäkelä-Nummela ampuu MX2000/3 mallin Perazzilla. Hei muuten SC3 tarkoittaa kaiverrusluokkaa. Aika Pro-tieto! ;)

G.Defdurny - Sevrin A Liege fait pour (Tai jotain..)


Neitonen: Patricia Von... Miten olisi vanha haulikko? Käytettynä löytää hienoja yksilöitä. Käytetty on aina tietysti käytetty se täytyy muistaa... Olen ehkä entisessä elämässä ollut aatelinen. Tunnen kuinka "sininenveri" virtaa suonissani! Tällainen sivulukkoinen helmi on sisältä oikeasti kultaa! Yksilö on tehty 1913 tai ehkä jopa aiemminkin...Olisi tietysti hienoa kantaa aatelissuvun entistä Jahtikaveria fasaanijahdissa sulkahatussa, tweedhame heiluen.. Tyylikästä! Sopii ukkivainaan yksipiippusen kaveriksi vaikka ei ihan niin aatelisia olla...

Vaikea valinta! Onhan niitä muitakin... Jään tuumailemaan! Ihana Perjantai. Olen suorastaan in Love! Ajattele kun viikonlopun voisi aloittaa aina haulikoita ihaillen, suklaaleivosta mutustaen ja hyvää viiniä nauttien...Ai niin..no niinhän minä lähes aina teenkin. :)

Miten löydän sen oikean? Ehkä olen löytänyt, ehkä en...