sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Lankutushaaste - kropan tarkastus



Oletko muistanut treenata? 

Olen yrittänyt pitää kuntoa yllä kaikesta kiireestä huolimatta. Myöhäiset treeniajat ovat tulleet tutuksi...Jotenkin vain itsestä huolehtiminen jää usein viimeiseksi tehtävälistalla vaikka senhän pitäisi olla kärjessä. 

Itse treenaan oman hyvinvoinnin takia mutta onhan se kiva syksyllä tarpoa metsässä kun jaksaa paremmin. Pumppia, punttitreeniä vapailla painoilla, pyöräilyä ja välillä yritän juosta (juokseminen ei ehkä ole minun juttu..)..ja sitten kotitreenit ja venyttelyt. Olen ylpeä selän kunnosta, sillä sen eteen olen paiskinut töitä. Käsivarret ja reidet ovat minun ongelmakohtia...

Nyt kun haluan edetä jousiampujana ja metsästäjänä, olen päättänyt käydä säännöllisesti fysioterapeutin tarkastuksessa lihas- ja niveltasapainoni kartoittamiseksi. Hyvän fysioterapeutin löysin Viherlaakson Fysioksesta (entinen FysioSporttis). OMTfysioterapeutti Jaana Leskinen paneutui  kehoni toimintaan ja antoi ohjeita salille sekä kotitreeneihin.

Iloitsin Jaanalle vahvistuneista (minulle isoista :D) selkälihaksista. Voima yläkropassa tuntuu hyvälle ja treenit kulkee. Jaana muistuttaa, että hyvä lihasvoima ei kuitenkaan aina riitä vaan täytyy huomioida lihashallinta koko kropassa ja varsinkin lavan alueella. Ehkäpä siitä johtuukin minun oikean olkapään kipuilut ja toimintapuutteet sekä ajoittainen jumittaminen lapojen välissä ja alaselässä.

Treenaan jousella viikossa keskimäärin ja vaihtelevasti noin 300 toistoa viikossa kuivaharjoittelut mukaan lukien. Epätasapainoa lihaksissa on puolessa vuodessa kertynyt ja lihaksethan tunnetusti jumittaa vähemmästäkin.

Kropan epätasapaino on alkanut huolestuttamaan ja varsinkin oikea olka kipeytyy puntteja ylös nostaessa. Punnerrukset ovat minulle vaikeita ja samoin lankku, sillä yläkroppa ei tahdo pysyä linjassa ja alaselän kivut käyvät sietämättömiksi.

Suosittelen lämpimästi käymään fyssarilla säännöllisesti! Itse ei oikein huomaa liikkeiden epätasaisuutta ja lihasten toimintahäiriöitä ilman asiantuntijaa. Täytyy myöntää että olin itse hiukan järkyttynyt omasta tilanteestani...tästä on vara parantaa!!!

Kroppani tarkastuksesta poiki muutama treeni -ja lihashuoltovinkki varsinkin jousimetsästäjille, jotka saan jakaa kanssanne. Lisää luvassa kevään aikana.

Nyt lankutushaasteeseen, jonka sain lukijalta! Puhelimesta loppui tallennustila mutta tästä lähden siis treenaamaan lankkua ja oliko se 4 minuuttia jonka yli täytyisi päästä.. Tarkistus voitaisiin sopia suunnilleen kk päähän (Toukokuu 2015). :)