torstai 14. kesäkuuta 2018

Italialaista treeniä ja ajatuksia treenaamisesta

Gini

Olen suunnattomasti nauttinut Ginin kanssa treenaamisesta nyt kun olen saanut tekemiseen itseni kanssa rauhan ja turha suorittaminen on jäänyt vähemmälle, niin kuin elämässä muutoinkin. Jokainen ihminen kaipaa positiivisia haasteita elämässä. Tämä koiratouhu on just täydellinen aivojumppa minulle, riittävä.

Koiran kanssa ratkaisut on omissa käsissä ja onnistuminen hyvin pitkälti omassa käytöksessä ja fiiliksessä. Koira tunnistaa kaikki mielenkäänteet vaikka ei itse niitä heti tunnistaisikaan. Toki myös oma päättäväisyys vaikuttaa kaikkeen eli siihen mitä annan tehdä ja mitä en. Lasten ja koiran kasvatus on hyvin pitkälle samaa kauraa. Koira välittää sekä pysyy aina rinnalla kun huomaa että sillä on selkeät rajat ja turvallinen olo, ruokaa, lämpöä ja läheisyyttä sopivassa mittasuhteesaa. Sairaana olen huomannut että koira reagoi minun jokaiseen olotilaan, hoivaa ja on tukena. Pää rinnalle kun itkettää ja hellä kuonolla tökkiminen kun en ole liikkunut sängystä tunteihin.

Uutta o


Koiran kehitysvauhti sanelee tahdin treenata eikä se piinaava oma ajatus että minun on oltava valmis ja osattava kaikki kun menen koulutukseen. Paineita ei luo kukaan muu kuin minä itse koiranohjaajana. Koulutukseen mentäessä ei tarvitse olla valmis eikä sinne mennä näyttämään omaa osaamista. Toki koulutusryhmän mukaista osaamista vaaditaan. Kisaryhmittely on siinä hyvä määre.

Laura Lazzaretto


Olin ilmoittautunut italialaisen huippukouluttajan Laura Lazzaretton koulutukseen. Aamulla junnutreenit jäi kuitenkin välistä. Minua nukutti edellisen päivän erämessujen haastattelustressin purkautuessa ja muutaman oluen jälkeen voin todella pahoin (joita en tietenkään saisi juoda). Halusin silti päästä paikalle.

Sain mahdollisuuden olla mukana voittajaluokan treeneissä iltapäivällä. Olin hiukan häpeissäni sillä pääsimme vasta alokasluokan läpi ja avotreenejä ei olla vielä ehditty tekemään. Tuntui että olemme tiellä ja hidastetaan tahtia. Olin väärässä. Emme vieneet sen enempää aikaa kuin muutkaan.

Eteen.


Loistavia treenivinkkejä! Ginillä on kitkettäviä toimintoja joiden kanssa töitä riittää. Ihana huomata että me emme ole toivottomia ja rapakunnossa. Pikemminkin hyvää hiljaista vauhtia kipuamassa eteenpäin kohti omia tavoitteita ja syksyn metsästysreissuja.

Onnistunut nouto


Yhteistyöstä kaikki on kiinni. Pillitottelevaisuus on oltava varmempi ja ohjauksen on oltava kunnossa ennen kuin siirrytään eteenpäin. Minun on opittava luottamaan koiraan täysin ja koiran minuun. Luottaminen on minulla muutenkin vaikea rasti eikä se heti siitä parane. Koiraani luotan kuitenkin siihen nähden eniten.


Kävele koiran luo ja kerro jos hän tekee väärin


Lauralta käteen jäi muistutus siitä että kävele. Mene koiran luo jos se tekee väärin. Kerro se hänelle. Poimi treeneissä pienet virheet ja hinkkaa niitä. Oli se sitten lähihaku, suoralinja, käsiohjaus... vaadi koiralta sitä mitä aiot tehdä.

Suuret kiitokset Minja Vitikalle järjestelyistä ja aivan mahtavalle porukalle! Laura Lazzarettolle suuren suuret kiitokset ohjauksesta.

Paras ystävä