lauantai 23. kesäkuuta 2018

Halpa ja hyvä haulikko - juttua haulikon hankinnasta

Hauska lukea vanhoja omia kirjoituksia haulikon hankinnasta. Ajatukset on muuttunut tai sitten ne on vain järkiintynyt, en tiedä. Haulikkojutut on suosittuja enkä ihmettele koska niin ne on minustakin mielenkiintoisia. En jaksa kuollakseni naputella teknisiä juttuja. Luen mieluummin muiden kirjoituksia ja varsinkin puolueettomia vertailuja…tosin niitä harvoin enää näkee joten lukuelämys loppuu usein lyhyeen. Aika moni kirjoitus lehdissä on maksettuja mainoksia joten niistä jutuista puuttuu se puolueettomuus. Itsekin olin puolueeton ennen, turhaan. Aivopesu on helppoa. Kirjoitan siitä myöhemmin.

Tää ei ole perus eikä halpa. Loistavan tuntuinen yksilö käsissä...sorsametsälle?


Tekniikasta puheenollen ja sivuhuomiona että olen viimeaikoina eksynyt tällaiselle sivustolle www.koeammunta.net – en tiedä sivustosta mitään enkä tiedä sen ylläpitäjiä mutta hauska idea ja ajanvietettä.

Haulikot menetin erossa muutama vuosi sitten ja se on pitkä tarina ja joka vanhoja muistelee niin sitä tikulla silmään (mulla on tällä hetkellä piikkisiat silmissä). Suorastaan rakastin Pigeonia, jolla louskutin radalla ja metsällä. Vaikka olen muita samanlaisia kokeillut niin ei se vaan lähde. Kiinnyn helposti minulle rakkaaseen asiaan ja enemmän vissiin kirpaisi ero haulikosta.. mutta se siitä.

Perushaulikko


Olen siis hankkimassa haulikkoa. Pikakertaus aiheeseen… En etsi mitään krumeluuria ja kallista vaan minun yksinkertaiseen tyyliin sopivaa perusrouskua linnustukseen ja pienriistaan. Työkaluksi jotkut sitä sanoo. Työkaluista on pidettävä huolta, muuten ne menee huonoksi eikä niillä sitten enää mitään tee. Oli se sitten minkä hintainen torrakko hyvänsä.

Laitoin Facebookissa Metsästäjät! -ryhmään päivityksen jossa tiedustelin onko kukaan saanut esim. Baikalilla riistaa. Kysymys oli avoin enkä viitannut että olisin Baikalia ostamassa. Toiseksi Baikal oli vain esimerkki. Yllätyin kuitenkin positiivisesti. Baikal on monella ja muutkin edullisemmat haulikot saivat kannatusta. Reagointeja tuli 452 ja kommentteja 608 sekä kommentointien kommentit päälle. Käy ihmeessä lukemassa ja osallistumassa halvempien haulikoiden iloitteluun.

Miksi maksaa paljon kun vähemmälläkin pääsee? Hyviä perusteluja löytyy eri hintaluokan vaihtoehtoihin. Asetta hankittaessa muiden käyttökokemuksia on mukava lukea mutta ne ei saa liikaa ohjata omia valintoja. On muistettava että se mikä sopii sinulle, ei välttämättä sovi toiselle ja tietysti toisinpäin. Siispä mietin että miksi suositella yhtään mitään? Voin vain kertoa millä itse tykkään ampua ja miksi.

Tällä olen treenannut radalla. Lainahaulikko.


Olen monelle kyselijälle sanonut että käy testaamassa avoimin mielin eri merkkejä, malleja ja hintaluokan aseita, jotta löydät itselle sopivan parhaiten. Miksi en nyt sitten itse tee niin? Koska olen laiska ja ampunut paljon eri hintaluokan haulikoilla eikä niistä kaikki olisi todellakaan sopinut minulle ilman perän muokkausta. Ehkäpä jopa voisin sanoa että vihdoinkin tiedän mitä haen.

Jokaisella merkillä on puolesta puhujia ja aina joku on paras ja joku huono, paska, suorastaan surkea. Jokaisella on suosikkimerkkejä jotka ovat osanneet mielikuvamarkkinoinnin tai juuri se ase miellyttää jonkun silmää enemmän kuin toinen. Omien mielikuvien perusteella ei kuitenkaan voi sanoa että joku on huono eikä sitä kannata ostaa. Voin kertoa että itseäni ei ihan hirveästi napostele mitä muut on mieltä siitä millä ammun. Esimerkiksi edesmenneen ukin yksipiippuinen on toimiva peli, edelleen. Sillä todistetusti saa vuosi toisensa jälkeen saalista, on kevyt kantaa ja hyvillä panoksilla kettu kellahtaa ns. kauaskin.

Joku kirjoitti Facebookissa että mikä on halpa. Sehän on jokaisen lompsan koosta kiinni. Mulla on iso lompsa (kooltaan, jotten hukkaa sitä) mutta se on sopivan tyhjä. Etsin alle tonnin haulikkoa, mielellään muutama satanen on ok. Mielestäni halvempia haulikoita ei pidä aliarvioida. Ei uusia eikä käytettyjäkään. Pääasia että osat on ehjät ja tekniikka toimii. Perä istuu minulle ja ase tuntuu olevan kaikin puolin balanssissa torsoni kanssa. Niin ja että saalis kuolee nopeasti, tosin omasta ampumataidosta kaikki lopulta on kiinni.

Rinnakkaispiippuinen on minun suosikki. Tää tuntui parhaimmalle.


Oma himoni kohdistuu rinnakkaispiippuisiin. Vanhoihin ja elämää nähneisiin mutta hyvä kuntoisiin haulikoihin. Rinnakkaispiippuinen sopii mun tyyliin ja tykkään ampua niillä. Se on iloista puuhaa. Tosin päällekkäispiippuinen 12/76 olisi järkivalinta ja jopa monipuolisempi. En ehkä halua olla järkevä joten katsotaan miten käy… ja toisaalta ei se Baikalkaan ole poissuljettu. Itseasiassa se on ihan varteenotettava vaihtoehto.