tiistai 2. lokakuuta 2018

Riekkojahtiin valmistautuminen

Riekko

Utsjoki on minulle sielunmaisema. Norjan tunturit ja Paistunturin erämaan karuus on silmissäni elävä maalaus jota tuijottamalla saan mieleni ja sydämeni rauhoittumaan. Sinne on päästävä tuntemaan yksinäisyys ja erämaan avaruus sekä tunturijärvien kirkkaus. Seison kivisellä tunturinlaella ja ympärillä ei ole ketään. Nautin siis suunnattomasti yksinäisyydestä.

Norjan tunturit siintää horisontissa


Riekko on minulle henkilökohtaisesti arvokkain riistalintu. Metsästäjänä verotan alueen lintukannasta ehkä yhden tai kaksi jos erämaa on suotuisa. Punakettu pitää kyllä huolen suuremmasta poistumasta.

Tällä kertaa matkaseuranani on mieheni joka on ensimmäistä kertaa tunturissa ja riekkojahdissa. Odotan reissua todella. On mahtavaa mennä vihdoinkin yhdessä!

Mieheni, Noutajamies, Pasi



Erämaassa on tarkoitus olla neljä yötä. Yötä ollaan vaellusteltassa jonne pitäisi mahtua kaksi ihmistä ja kaksi koiraa. Haasteena on lumi sillä sen määrää on vaikea ennustaa etukäteen. Aikaisemmin olen ollut Lokakuussa tai Joulukuussa, Tammikuussa.. ja yöpymiset olen keskittänyt kammiin tai paikallisen ystäväni mökkiin.

Kammin ovella


Olen vaeltanut nuorena paljonkin mutta talvitelttailu on uusi kokemus. Olen kahlannut aiheesta luettavaa ja onnekseni on monta kokenutta talviretkeilijää, jotka auttavat valmistautumisessa. Erityisesti halusin pyytää vinkkejä Luontohaasteen Ellalta, jonka positiivisuus ja elämänilo tarttuu jokaisesta videosta ja tarinasta. Toki muutkin saavat ja ovatkin antaneet hyviä vinkkejä. Kerään ne kaikki juttuihin aiheesta.

Mikä minua askarruttaa talvitelttailussa? Minua askarruttaa kylmyys koska olen todella viluinen jo pelkästään passissa useita tunteja istuessa lämpimiä vaatteita täytyy olla tarpeeksi. Tunturissa tulee hiki tarpoessa ja tavaroiden kantamisessa vasta hiki tuleekin.

Millaiset alusvaatteet? Millainen kerrasto? Ja niitäkin täytyy olla varmaan kolmet. Tunturissa tulee, joten vaatteiden täytyy pitää kovaakin tuulta.. Mitä merkkiä vaatteissa suositellaan ja mitä ei kannata hankkia. Olen pärjännyt perusmetsästysvaatteilla mutta olen miettinyt että pidempään tarpomiseen ne eivät ole hyvät. Mitä me metsästäjät voimme oppia vaeltajilta varusteista.

Kerään erillistä listaa tarvikkeista joka on blogikirjoituksena. Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Kerään tavaroita hiljalleen ja pyrin päivittämään sitä säännöllisesti. Lähdin pohtimaan varustusta avaralla mielellä, uutta oppien.

Pakkauslista: http://metsanneito.blogspot.com/2018/10/pakkauslista-talvivaellusmetsastykseen.html

Seuraa retkeilijöitä somessa

Luontohaaste-blogi: https://luontohaaste.wordpress.com/
Luontohaasteen Instagram: @luontohaaste
Facebook: https://www.facebook.com/luontohaaste/

Ellan löydät Instagramista: @ellawilderness

Gini tunturissa